شناسه Doi مقاله:
10.22034/jrr.2021.266553.1818
نویسندگان:
اردشیر مرتضی , نواب سید ابوالحسن , مفتاح احمدرضا , صادق نیا مهراب
چکیده:
آموزه آخرت از تعالیم مهم کتاب مقدس و قرآن کریم است. در هر دو متن، آیات متعددی درباره آخرت آمده است. با این حال، معنا و ماهیّت آخرت در این دو کتاب تفاوتهایی با هم دارد. این تفاوت ماهوی در نهایت به تفاوت در رویکرد این دو کتاب در مطرحکردن آموزه معاد انجامیده است. این مقاله با هدف نشاندادن تفاوت اساسی رویکرد این دو متن در مطرحکردن آموزه معاد نوشته شده است. روش این مقاله، تحلیل محتوای عرفی است و نویسندگان از این طریق به کشف چارچوب مفهومی این آموزه در هر دو متن اقدام کردهاند. بر اساس این روش، کتاب مقدس با استفاده از چارچوب مفهومی خاصی آموزه آخرت را مطرح کرده که چنین است: مرگ، بازگشت مسیح، رستاخیز، روز خدا، نامههای عمل، داوری، نوسازی زمین و آسمان، زندگی بازپسین، بهشت، جهنم. چارچوب مفهومی قرآن کریم هم چنین است: مرگ، رجوع به خدا، قیامت، محاسبه و داوری، نامه عمل، گواهی و گواهان، حکم و حسرت و شادی، حیاةالآخرة، بهشت، جهنم. چارچوب مفهومی هر دو کتاب تا حدی مشابهت دارد. وجود مفاهیمی چون «نامه عمل»، «گواهان»، و «داوری» نشان میدهد که رویکرد و هدف اصلی و کلّی هر دو کتاب در مطرحکردن آموزه آخرت، اخلاقی است. با این حال، قرآن کریم در این زمینه بیشتر و آشکارتر از کتاب مقدس به دنبال این هدف است. در عوض، کتاب مقدس زمینههای الاهیاتی را بیش از قرآن در مطرحکردن آموزه آخرت دنبال میکند. اناجیل با تأکید بر بازگشت عیسی و زندهشدن مردگان به دنبال توجیه ایمان مسیحی هستند.
نمایه نشر:
اردشیر مرتضی , نواب سید ابوالحسن , مفتاح احمدرضا , صادق نیا مهراب . (2021). آخرتشناسی به روایت قرآن و عهد جدید. پژوهش های ادیانی, 17(9), 149-172 DOI: 10.22034/jrr.2021.266553.1818