شما اینجا هستید

بررسی مقایسه‌ای رابطه دینداری و الگوی مصرف میان مسلمانان، زرتشتیان و مسیحیان ایران

    شناسه Doi مقاله: 
    10.22034/jrr.2021.248075.1768
    نویسندگان: 
    پورسعید محمدمهدی , ده یادگاری سعید , وکیلی مصطفی
    چکیده: 
    هدف این پژوهش بررسی رابطۀ دینداری و الگوی مصرف میان پیروان سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشتی است. جامعه آماری تحقیق شامل مسلمانان، مسیحیان و زرتشتیان ساکن اصفهان و کرمان است که با استفاده از نمونه‌گیری گلوله‌برفی، از هر دین شصت نفر (مجموعاً 180 نفر) به عنوان نمونه‌های تحقیق انتخاب شدند. این پژوهش از بُعد هدف کاربردی، و روش به ‌کار گرفته‌شده در آن توصیفی‌همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه بود که پس از تأیید اعتبار و اجرای آزمایشی، به منظور اطمینان از پایایی آن بر روی نمونه‌های تحقیق اجرا شد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار  smartPLS کمک گرفته ‌شد. با توجه به ضرایب معناداری t مشخص شد که در جامعه مسلمانان، دینداری رابطۀ معنادار معکوسی با متغیر فرهنگ‌پذیری دارد، ولی در جامعۀ مسیحیت و زرتشتی این رابطه به ‌دلیل پایین‌بودن مقدار ضریب t رد شد و در بقیه نمونه‌ها با توجه به بالاتربودن مقدار ضریب t از 96/1 تمامی فرضیات تحقیق تأیید شد. نتیجه‌گیری کلی نشان داد که بین مسلمانان میان دینداری و الگوی مصرف رابطۀ معکوس وجود دارد و بین دینداری و الگوی مصرف در میان زرتشتیان و مسیحیان رابطه معناداری وجود ندارد.
    سال نشر: 
    2021
    نمایه نشر: 
    پورسعید محمدمهدی , ده یادگاری سعید , وکیلی مصطفی . (2021). بررسی مقایسه‌ای رابطه دینداری و الگوی مصرف میان مسلمانان، زرتشتیان و مسیحیان ایران. پژوهش های ادیانی, 17(9), 239-268 DOI: 10.22034/jrr.2021.248075.1768
    لینک مقاله: 
    لینک فایل مقاله: 
    منبع: 
    نوع منبععنوان منبع
    نشریه\
    نوع مقاله: 
    چکیده مقالات نشریات