شناسه Doi مقاله:
10.22034/jrr.2021.275470.1842
نویسندگان:
امامی حسین , عبدالکریمی بیژن
چکیده:
نگاهی تطبیقی به نظریه «تأویل» طباطبایی و نظریه «رؤیاهای رسولانه» سروش نشان میدهد که هر دوی آنها کُنه متن مقدس را محصور در ساختار تاریخیاش نمیدانند، و به حقیقت و باطن متن مقدس در پس ظواهرش میاندیشند. نظریه تأویل که قوس صعود و خلاف قوس تنزیل و انزال، و به معنای کشف ارتباط میان مصحف موجود با حقیقت عینیاش (یعنی کتاب مکنون، امّالکتاب) است، به دلایل گوناگونی بر نظریه رؤیاهای رسولانه برتری دارد؛ نظریه تأویل 1. با سنت سامی، عبری، اسلامی سازگار است؛ 2. همزمان همه شواهد را پوشش میدهد؛ 3. با منطوق قرآن انطباق تام دارد؛ 4. قدسیت و بشریبودن قرآن را هم میپذیرد؛ 5. میتواند به دغدغههای مذکور در مقاله ششم رؤیاهای رسولانه، که سروش را به بشری و رؤیاییانگاشتن قرآن سوق داده است، پاسخ دهد؛ 6. رویکرد عرفانی و اشراب نظریه تأویل از امّالکتاب باعث شده است طباطبایی، برخلاف سروش، از معرفت گزارهای فراتر رود و به معرفت وجودی و شهودی برسد، اما سروش با پذیرش بسط تجربه نبوی و رؤیاهای رسولانه به جای حل مسئله به حذف آن روی آورده است.
نمایه نشر:
امامی حسین , عبدالکریمی بیژن . (2022). تأویل یا تعبیر: بررسی مقایسهای نظریۀ «تأویل» محمدحسین طباطبایی و نظریه «رؤیاهای رسولانه» عبدالکریم سروش. پژوهش های ادیانی, 18(9), 83-101 DOI: 10.22034/jrr.2021.275470.1842