چکیده:
قربانیکردن، از آیینها و مناسک بسیار کهنی است که خاستگاه اولیه آن را باید در نظامهای اسطورهای و جادوگرانه جستوجو کرد. این آیین با وجود عمومیت و رواج در بیشتر اقوام و ملل، یکسان نبوده و دستخوش تحولات فراوان شده است. یکی از مهمترین تحولات، جایگزینی سوژه قربانی، یعنی قربانیشونده، از انسان به حیوان است. قربانیِ انسانی در برخی فرهنگها گزارش شده است. بر اساس تورات و برخی منابع تاریخی، این آیین در میان قوم یهود و سایر شاخههای نژاد سامی رواج گستردهای داشته است. برخی محققان، رواج این آیین در قوم یهود را به دوران پس از خروج از مصر و استقرار در سرزمین کنعان و تأثیرپذیری آنها از کنعانیان مرتبط میدانند؛ هرچند دیانت اولیه موسی منزه از این اقدام خلاف طبیعت انسانی است و به نوعی بدعت و تحریف در آن دین به شمار میرود. مطالعه تورات و تاریخ دین یهود نشان میدهد که قربانی انسانی ریشههایی عمیقتر در میان قوم سامی دارد و پیشینه آن را باید دستکم تا دوران ابراهیم ردیابی کرد. از اینرو، ابراهیم بر اساس همین سنت و به امر خداوند اقدام به قربانیکردن فرزندش اسماعیل میکند که در نیمه راه و پس از سربلند بیرونآمدن از آزمون الاهی، خداوند وی را از ادامه کار منصرف و به قربانیکردن قوچ اشارت میکند. این جایگزینشدن حیوان به جای انسان به عنوان قربانی را میتوان، مطابق با آرای ماکس وبر، نقطه عطفی در روند عقلانیشدن در تاریخ ادیان ابراهیمی دانست.
نمایه نشر:
اسلام علیرضا . (2016). تحول قربانی از انسان به حیوان: نقطه عطفی در روند عقلانیشدن. پژوهش های ادیانی, 6(3), 65-87